Затверджено

Рішенням ІІ сесії VIII скликання Колочавської сільської ради

від 18.01.2021 року №16

СТАТУТ

Негровецького

закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів імені Василя Росохи Колочавської сільської ради

Хустського району Закарпатської області

(нова редакція)

2021 рік

І. Загальні положення

1.1 Повне найменування - Негровецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів імені Василя Росохи Колочавської сільської ради Хустського району Закарпатської області (далі по тексту-Заклад).

Скорочене найменування - Негровецький ЗЗСО І-ІІІ ст. ім.В.Росохи.

1.2. Місцезнаходження: 90042, Закарпатська область, Міжгірський район, с. Негровець.

1.3. Заклад є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка, ідентифікаційний код,банківські і казначейські рахунки.

1.4. Засновником Закладу є Колочавська сільська рада, код ЄДРПОУ 04350777.

Адреса: 90043,Закарпатська область, Міжгірський район, с. Колочава, вул. Шевченка,78.

1.5. Головною метою Закладу є забезпечення реалізації права на здобуття повної загальної середньої освіти та дошкільної освіти.

1.6. Головними завданнями Закладу є:

· забезпечення реалізації права громадян на дошкільну та повну загальну середню освіту;

· виховання громадянина України;

· формування особистості здобувача освіти, розвиток його здібностей і обдарувань, наукового світогляду;

· забезпечення виконання вимог Державних стандартів загальної середньої освіти, підготовка здобувачів освіти до подальшої освіти і трудової діяльності;

· виховання в здобувачів освіти поваги до Конституції України, державних символів України, прав і свобод людини і громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, свідомого ставлення до обов'язків людини і громадянина;

· забезпечення реалізація права здобувачів освіти на вільне формування політичних і світоглядних переконань;

· виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови, мов національних меншин та рідної мови, національних цінностей Українського народу та інших народів і націй;

· виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я здобувачів освіти;

· забезпечення соціального захисту здобувачів освіти, сприяння встановлення рівного доступу до повноцінної освіти різних категорій учнів, відповідно до їх індивідуальних нахилів, потреб, інтересів;

реалізація права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття загальної середньої освіти;

· створення передумов для соціальної адаптації, подальшої інтеграції в суспільство осіб з особливими освітніми потребами виховання в учнів і вихованців шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови; національних цінностей українського народу та інших народів і націй;

· формування і розвиток соціально зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної самосвідомості, особистості, підготовленої до професійного самовизначення;

· розвиток особистості учня, вихованця, його здібностей і обдарувань, наукового світогляду;

· створення умов для оволодіння системою наукових знань про природу, людину і суспільство.

1.7. Заклад у своїй діяльності керується Конституцією України,
Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», спеціальними законами, іншими актами законодавства у сфері освіти і науки та міжнародних договорів України, іншими чинними нормативно - правовими актами, власним Статутом.

1.8. Заклад самостійно приймає рішення та здійснює освітню діяльність в межах автономії, обсяг якої визначається Законом України «Про освіту», спеціальними законами та цим Статутом.

1.9. Заклад несе відповідальність перед здобувачами освіти, територіальною

громадою села, суспільством і державою за:

‒ безпечні умови освітньої діяльності;

‒ дотримання Державних стандартів освіти;

‒ дотримання договірних зобов'язань з іншими суб'єктами освітньої,

виробничої, наукової діяльності, у тому числі зобов'язань за

міжнародними угодами;

‒ дотримання фінансової дисципліни;

‒ прозорість, інформаційну відкритість закладу освіти.

.

1.9. Структура Закладу:

· Дошкільний підрозділ може мати групи з денним режимом перебування дітей, короткотривалим (до 4 годин утримання), прогулянкові, санаторні. Групи можуть комплектуватися в залежності від потреб батьків та можливостей закладу.

· І ступінь – початкова школа (1-4 класи);

· ІІ ступінь – основна школа (5-9 класи);

· ІІІ ступінь – старша школа (10-11 класи).

У Закладі визначена українська мова навчання, профіль навчання – відповідно потреб учнів та стану матеріальної бази за погодженням з відповідним органом управління освітою (засновником).

1.10. Закладмає право:

· проходити в установленому порядку громадську акредитацію закладу;

· брати участь в установленому порядку в моніторингу якості освіти;

· самостійно визначати форми, методи і засоби організації освітнього процесу;

· самостійно формувати освітню програму;

· планувати власну діяльність та формувати стратегію розвитку Закладу ;

· в установленому порядку розробляти і впроваджувати експериментальні та індивідуальні робочі навчальні плани;

· спільно з вищими навчальними закладами, науково-дослідними інститутами та центрами проводити науково-дослідну, експериментальну, пошукову роботу, що не суперечить законодавству України;

· використовувати різні форми морального і матеріального заохочення до учасників навчально-виховного процесу;

· на правах оперативного управління розпоряджатися рухомим і нерухомим майном згідно з законодавством України та власним Статутом;

· отримувати кошти і матеріальні цінності від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, юридичних і фізичних осіб;

· залишати у своєму розпорядженні і використовувати власні надходження у порядку, визначеному законодавством України;

· розвивати власну соціальну базу: мережу військово-патріотичних, спортивно-оздоровчих, лікувально-профілактичних і культурних підрозділів;

· впроваджувати експериментальні програми;

· самостійно забезпечувати добір та розстановку кадрів;

· відповідно до власного Статуту утворювати, реорганізовувати та ліквідовувати структурні підрозділи Закладу;

· встановлювати власну символіку та атрибути;

· здійснювати капітальне будівництво і реконструкцію, капітальний ремонт на основі договорів підряду чи господарським способом;

· об’єднувати на підставі соціальних угод свою діяльність з діяльністю інших установ і організацій;

· користуватись пільгами, встановлені державою;

· здійснювати інші дії, що не суперечать чинному законодавству.

1.11. Заклад зобов’язаний:

‒ реалізовувати положення Конституції України, Законів України «Про

освіту», «Про загальну середню освіту», інших нормативно-правових

актів у галузі освіти;

‒ здійснювати освітню діяльність на підставі ліцензії, отриманої у встановленому законодавством порядку;

‒ задовільнять потреби громадян, що проживають на території обслуговування закладу освіти, в здобутті повної загальної середньої освіти;

‒ за потреби створювати інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами;

‒ забезпечувати єдність навчання та виховання;

‒ створювати власну науково-методичну і матеріально-технічну базу;

‒ проходити плановий інституційний аудит у терміни та в порядку

визначеним спеціальним законодавством;

‒ забезпечувати відповідність рівня загальної середньої освіти Державним

стандартам загальної середньої освіти;

‒ охороняти життя і здоров’я здобувачів освіти, педагогічних та інших

працівників закладу освіти;

‒ додержуватись фінансової дисципліни, зберігати матеріальну базу;

‒ забезпечувати видачу здобувачам освіти документів про освіту встановленого

зразка;

‒ здійснювати інші повноваження делеговані засновником або уповноваженим

ним органом управління освітою

1.12. У Закладі створюються та функціонують методичні об'єднання вчителів (перелік їх може змінюватися відповідно до потреб Закладу):

· початкових класів;

· вихователів ГПД і вихователів дошкільного підрозділу;

· суспільно-гуманітарного циклу;

· природничо-математичного циклу;

· класних керівників;

· естетично-оздоровчого циклу.

1.13. Медичне обслуговування учнів та вихованців, відповідні умови для його організації забезпечуються медичними працівниками Закладу і здійснюються амбулаторією загальної практики сімейної медицини с. Негровець Міжгірського району Закарпатської області.

1.14. Взаємовідносини закладу освіти з юридичними і фізичними особами визначаються угодами, що укладені між ними.

ІІ.Організація освітнього процесу

2.1. Заклад проводить свою діяльність на певному рівні дошкільної та загальної середньої освіти, за умови наявності відповідної ліцензії, виданої в установленому порядку.

2.2. Заклад планує свою роботу самостійно відповідно до перспективного, річного плану. В плані роботи відображаються найголовніші питання роботи Закладу, визначаються перспективи його розвитку. План роботи затверджуються педагогічною радою Закладу.

2.3. Освітній процес у Закладу здійснюється відповідно до освітньої (освітніх) програми (програм), розроблених та затверджених відповідно до порядку визначеного Законом України «Про освіту» та спеціальними законами. Навчально-виховний процес у дошкільному підрозділі здійснюється відповідно до освітньої програми виховання та навчання дітей дошкільного віку, згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти. Освітня програма схвалюється педагогічною радою Закладу та затверджується керівником. На основі освітньої програми складається та затверджується навчальний план, що конкретизує організацію освітнього процесу.

2.4. Відповідно до робочого навчального плану педагогічні працівники Закладу самостійно добирають програми, підручники, навчальні посібники, що мають гриф Міністерства освіти і науки України, а також науково-методичну літературу, дидактичні матеріали, форми, методи, засоби навчальної роботи, що мають забезпечувати виконання статутних завдань та здобуття освіти на рівні державних стандартів.

2.5. Заклад здійснює навчально-виховний процес за груповою та індивідуальною формою навчання: 1-11 класи. Можуть створюватися інклюзивні класи для дітей з особливими потребами.

2.6. Зарахування учнів, вихованців до Закладу здійснюється за наказом директора на підставі заяви батьків, або осіб, які їх замінюють, а також свідоцтва про народження (копії), паспорта, медичної довідки встановленого зразка, документа про наявний рівень освіти (крім дітей, які вступають до першого класу та дошкільнят). У разі потреби учень, вихованець може перейти протягом будь-якого року навчання до іншого навчального закладу. Переведення учнів до іншого навчального закладу здійснюється за наявності особової справи учня встановленого Міністерством освіти і науки України зразка. Прийом учнів та вихованців до всіх класів та груп Закладу здійснюється на безконкурсній основі відповідно до території обслуговування. Учні, вихованці, які не проживають на території обслуговування, можуть бути зараховані до Закладу за наявності вільних місць у відповідному класі, групі.

Прийом дітей до дошкільного підрозділу здійснюється протягом року за наявності вільних місць. Для зарахування дитини до дошкільної групи необхідно подати такі документи:

§ заяву батьків;

§ медичну довідку про стан здоров’я дитини;

§ медичну картку дитини.

Групи комплектуються відповідно до заяв батьків.

За дитиною зберігається місце в дошкільних групах у разі її хвороби, карантину, відпустки батьків або осіб, які їх замінюють, а також у літній період. З урахуванням місцевих умов засновник може вносити необхідні зміни в установлений порядок зберігання за дитиною місця в дошкільних групах. Відрахування дітей з дошкільних груп може здійснюватися на підставі медичного висновку про стан здоров’я дитини, за бажанням батьків, коли дитина не відвідує заклад без поважних причин, в разі не внесення ними коштів за утримання дитини після встановленого терміну – до 20 числа поточного місяця. Термін письмового повідомлення батьків про відрахування дитини – 2 тижні.

У школах першого-другого ступеню навчання для учнів 1-5 класів за бажанням їхніх батьків або осіб, які їх замінюють, при наявності належної навчально-матеріальної бази, педагогічних працівників, обслуговуючого персоналу можуть створюватися групи продовженого дня. Зарахування до груп продовженого дня і відрахування дітей із них здійснюється наказом директора Закладу на підставі заяви батьків (осіб, які їх замінюють).

2.7. Структура навчального року, а також тижневе навантаження учнів

встановлюються Закладом в межах часу, що передбачений робочим навчальним планом. Навчальні заняття розпочинаються 1 вересня у День знань і закінчуються не пізніше 1 липня наступного року з урахуванням навчальної практики та державної підсумкової атестації. Навчальний рік поділяється на семестри. Навчання у Закладі здійснюється в одну (першу) зміну за п’ятидениим робочим тижнем. Дошкільний підрозділ працює з 7.00 до 17.30. Термін роботи, режим роботи може змінюватись за потребою та бажанням батьків.

2.8. Відволікання учнів від навчальних занять на інші види діяльності
забороняється (крім випадків, передбачених законодавством України).

2.9. За погодженням з відповідним органом управління освітою (засновником) з урахуванням місцевих умов, специфіки та профілю навчального закладу запроваджується графік канікул. Тривалість канікул протягом навчального року не повинна становити менш як 30 календарних днів.

2.10. Тривалість уроків у закладі освіти становить:

· у перших класах – 35 хвилин,

· у других – четвертих класах – 40 хвилин,

· у п'ятих – одинадцятих – 45 хвилин.

Зміна тривалості уроків допускається за погодженням із засновником або уповноваженим ним органом управління освіти та територіальними установами Держпродспоживслужби України.. Для дошкільних груп встановлений свій режим роботи.

2.11. Щоденна кількість і послідовність навчальних занять визначається розкладом уроків, що складається на кожен семестр відповідно до санітарно-гігієнічних та педагогічних вимог, погоджується радою Закладу і затверджується директором. Тижневий режим роботи Закладу затверджується у розкладі навчальних занять. Крім різних форм обов'язкових навчальних занять у Закладі проводяться індивідуальні, групові, факультативні та інші позакласні заняття та заходи, що передбачені окремим розкладом і спрямовані на задоволення освітніх інтересів учнів (вихованців) та на розвиток їх творчих здібностей, нахилів і обдаровань.

2.12. Зміст, обсяг і характер домашніх завдань з кожного предмету визначаються вчителем відповідно до педагогічних і санітарно- гігієнічних вимог з урахуванням індивідуальних особливостей учнів.

2.13. Критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти закладу освіти визначаються МОН України.

2.14. Облік навчальних досягнень здобувачів освіти протягом навчального року здійснюється у класних журналах, інструкції про ведення яких затверджуються МОН України. Результати навчальної діяльності за рік заносяться до особових справ учнів.

У першому класі оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти

здійснюється вербально.

2.15. У наступних класах оцінювання здійснюється відповідно до вимог щодо оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти, затверджених МОН України.

2.16. У документі про освіту (табель успішності, свідоцтві) відображаються досягнення учнів у навчанні за семестри, навчальний рік та державну підсумкову атестацію.

2.17. Результати семестрового, річного оцінювання доводяться до відома учнів класним керівником (головою атестаційної комісії).

2.18. Порядок переведення і випуск учнів Закладу визначається чинною Інструкцією про переведення та випуск учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти.

2.19. Контроль за відповідністю освітнього рівня учнів, які закінчили певний ступінь навчання, вимогам Державного стандарту початкової освіти та Державного стандарту загальної середньої освіти здійснюється шляхом їх державної підсумкової атестації. Порядок проведення державної підсумкової атестації визначається чинним Положенням про державну підсумкову атестацію учнів у системі загальної середньої освіти.

2.20. Учням, які закінчили певний ступінь Закладу, видається
відповідний документ про освіту:

· по закінченні початкової школи – табель успішності,

· по закінченні основної школи – свідоцтво про базову загальну середню освіту;

· по закінченні Закладу – свідоцтво про повну загальну середню освіту.

2.18 За успіхи у навчанні для учнів встановлюються такі форми морального і
матеріального заохочення: похвальні листи «За високі досягнення у навчанні», похвальні грамоти «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів», срібна медаль «За досягнення у навчанні» та золота медаль «За високі досягнення у навчанні», а також грошові винагороди в межах коштів, передбачених на ці цілі.

ІІІ. Учасники освітнього процесу

3.1. Учасниками освітнього процесу в Закладі є:

· учні та вихованці;

· керівники;

· педагогічні працівники;

· практичні психологи, бібліотекарі;

· інші спеціалісти;

· батьки або особи, які їх замінюють.

3.2. Права і обов'язки учнів, педагогічних та інших працівників визначаються чинним законодавством та цим Статутом.

3.3. Учні та вихованці мають право:

· на отримання дошкільної освіти та повної загальної середньої освіти в межах вимог Державних стандартів;

· на вибір форми навчання, факультативів, спецкурсів, позашкільних та позакласних занять;

· на користування навчально-виробничою, науковою, матеріально-технічною, культурно-спортивною, корекційно - виховною та лікувально-оздоровчою базою Закладу; на доступ до інформації з усіх галузей знань;

· брати участь у різних видах науково-практичної діяльності, конференціях, олімпіадах, виставках, конкурсах, тощо;

· брати участь у роботі органів громадського самоврядування Закладу;

· брати участь в обговоренні і вносити власні пропозиції щодо організації навчально-виховного процесу, дозвілля учнів;

· брати участь у добровільних самодіяльних об'єднаннях, творчих студіях, клубах, гуртках, групах за інтересами тощо;

· на захист від будь-яких форм експлуатації, психічного і фізичного насилля, що порушують права або принижують честь, гідність;

· на безпечні і нешкідливі умови навчання, виховання та праці.

3.4. Учні зобов'язані:

· оволодівати знаннями, вміннями, практичними навичками, підвищувати загальнокультурний рівень;

· дотримуватися вимог Статуту, правил внутрішнього розпорядку;

· бережливо ставитись до державного, громадського і особистого майна;

· дотримуватися законодавства, моральних, етичних норм;

· брати посильну участь у різних видах трудової діяльності, що не заборонені чинним законодавством;

· дотримуватися правил особистої гігієни.

3.5. Педагогічними працівниками Закладу можуть бути особи з високими моральними якостями, які мають відповідну педагогічну освіту, належний рівень професійної підготовки, здійснюють педагогічну діяльність, забезпечують результативність та якість своєї роботи, фізичний та психічний стан здоров'я яких дозволяють виконувати професійні обов'язки.

3.6. Призначення на посаду та звільнення з посади педагогічних та інших працівників й інші трудові відносини регулюються законодавством України про працю, Законом України «Про загальну середню освіту» та іншими законодавчими актами. Призначення на посаду та звільнення з посади заступників керівника та інших педагогічних працівників здійснюється відповідно до чинного законодавства.

3.7. Педагогічні працівники мають право на:

· захист професійної честі, гідності;

· самостійний вибір форм, методів, засобів навчальної роботи, не шкідливих для здоров'я учнів;

· участь в обговоренні та вирішенні питань організації навчально-виховного процесу;

· проведення в установленому порядку науково-дослідної, експериментальної, пошукової роботи;

· виявлення педагогічної ініціативи;

· позачергову атестацію з метою отримання відповідної категорії, педагогічного звання;

· участь у роботі органів громадського самоврядування навчального закладу;

· підвищення кваліфікації, перепідготовку;

· отримання пенсій, у тому числі і за вислугу років в порядку, визначеному законодавством України;

· на матеріальне, житлово-побутове та соціальне забезпечення відповідно до чинного законодавства.

Відволікання педагогічних працівників від виконання професійних обов'язків не допускається, за винятком випадків, передбачених законодавством України.

3.8. Педагогічні працівники зобов'язані:

· забезпечувати належний рівень викладання навчальних дисциплін відповідно до навчальних програм на рівні обов'язкових державних вимог;

· сприяти розвитку інтересів, нахилів та здібностей дітей, а також збереженню їх здоров'я, здійснювати пропаганду здорового способу життя;

· сприяти зростанню іміджу Закладу;

· настановами і особистим прикладом утверджувати повагу до державної символіки, принципів загальнолюдської моралі;

· виховувати в учнів повагу до батьків, жінки, старших за віком, народних традицій та звичаїв, духовних та культурних надбань народу України;

· готувати учнів до самостійного життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;

· дотримуватися педагогічної етики, моралі, поважати гідність учнів;

· захищати учнів від будь-яких форм фізичного або психічного насильства, запобігати вживанню ними алкоголю, наркотиків, тютюну, іншим шкідливим звичкам;

· постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну і політичну культуру; виконувати Статут Закладу, правила внутрішнього розпорядку, умови контракту чи трудового договору;

· виконувати накази і розпорядження керівника Закладу, органів управління освітою;

· брати участь у роботі педагогічної ради.

3.9. У навчальному закладі обов'язково проводиться атестація педагогічних працівників незалежно від підпорядкування, типів і форм власності. Атестація здійснюється відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників України.

3.10. Педагогічні працівники, які систематично порушують Статут, правила внутрішнього розпорядку Закладу, не виконують посадових обов'язків, умови колективного договору (контракту) або за результатами атестації не відповідають займаній посаді, звільняються з роботи відповідно до чинного законодавства.

3.11. Батьки та особи, які їх замінюють, мають право:

· обирати і бути обраними до батьківських комітетів та органів громадського самоврядування;

· звертатись до органів управління освітою, керівника Закладу і органів громадського самоврядування з питань навчання, виховання дітей;

· брати участь у заходах, спрямованих на поліпшення організації навчально-виховного процесу та зміцненні матеріально-технічної бази закладу;

· на захист законних інтересів своїх дітей в органах громадського самоврядування та у відповідних державних, судових органах.

3.12. Батьки несуть відповідальність за здобуття дітьми повної загальної середньої освіти і зобов'язані:

· забезпечувати умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти за будь-якою формою навчання;

· постійно дбати про фізичне здоров'я, психічний стан дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних здібностей;

· поважати гідність дитини, виховувати працелюбність, почуття доброти, милосердя, шанобливе ставлення до Вітчизни, державної та рідної мов, повагу до культури, виховувати у дітей повагу до законів, прав, основних свобод людини.

3.13. Представники громадськості мають право:

· обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування у навчальному закладі, керувати учнівськими об'єднаннями за інтересами і гуртками, секціями;

· сприяти покращенню матеріально-технічної бази, фінансовому забезпеченню закладу;

· проводити консультації для педагогічних працівників;

· брати участь в організації навчально-виховного процесу.

3.14. Представники громадськості зобов'язані:

· дотримуватися Статуту Закладу;

· виконувати накази та розпорядження керівника Закладу, рішення органів громадського самоврядування;

· захищати учнів від всіляких форм фізичного та психічного насильства;

· пропагувати здоровий спосіб життя, шкідливість вживання алкоголю, наркотиків, тютюну тощо.

IV. Управління Закладом

4.1. Керівництво Закладом здійснює директор, повноваження якого визначаються Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», цим Статутом та трудовим договором. Керівник Закладу здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність Закладу. Керівник є представником Закладу у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами і діє без довіреності в межах своїх повноважень.

4.2. Керівник Закладу призначається та звільняється з посади рішенням засновника або уповноваженого ним органу. Керівник Закладу призначається на посаду за результатами конкурсного відбору відповідно до Положення про конкурс на посаду керівника закладу освіти, затвердженим Колочавською сільською радою.

Додаткові кваліфікаційні вимоги до керівника та порядок його обрання (призначення) визначаються Положенням про конкурс на посаду керівника закладу освіти.

4.3. Керівник Закладу в межах наданих йому повноважень:

‒ організовує діяльність закладу освіти;

‒ вирішує питання фінансово-господарської діяльності закладу освіти;

‒ призначає на посаду та звільняє з посади заступників директора, педагогічних та інших працівників закладу, визначає їх функціональні обов’язки;

‒ забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм;

‒ забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти;

‒ забезпечує умови для здійснення дієвого та відкритого громадського контролю за діяльністю Закладу;

‒ забезпечує своєчасне та якісне подання статистичної звітності;

‒ сприяє та створює умови для діяльності органів самоврядування Закладу;

‒ сприяє здоровому способу життя здобувачів освіти та працівників Закладу;

‒ здійснює інші повноваження, що делеговані засновником Закладу або уповноваженим ним органом та/або передбачені Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту».

4.4. Вищим органом громадського самоврядування Закладу є загальні збори колективу, що скликаються не менше одного разу на рік.

Делегати зборів з правом вирішального голосу обираються від таких трьох категорій працівників закладу:

· працівників Закладу – зборами трудового колективу;

· учнів Закладу другого-третього ступеня – класними зборами;

· батьків, представників громадськості – класними батьківськими зборами.

Кожна категорія обирає однакову кількість делегатів. Термін їх повноважень становить 1 рік.

Загальні збори правочинні, якщо в їхній роботі бере участь не менше половини делегатів кожної з трьох категорій. Рішення приймається простою більшістю голосів присутніх делегатів.

Право скликати загальні збори мають голова ради Закладу, делегати зборів, якщо за це висловилось не менше третини їх загальної кількості, директор Закладу, засновник.

Загальні збори:

· обирають раду Закладу, її голову, встановлюють термін їх повноважень;

· заслуховують звіт директора і голови ради Закладу;

· розглядають питання навчально-виховної, методичної і фінансово-господарської діяльності Закладу;

· затверджують основні напрями вдосконалення навчально-виховного процесу, розглядають інші найважливіші напрями діяльності Закладу;

· приймають рішення про стимулювання праці керівників та інших педагогічних працівників.

4.5. У період між загальними зборами діє рада Закладу.

4.5.1. Метою діяльності ради є:

· сприяння демократизації і гуманізації навчально-виховного процесу;

· об'єднання зусиль педагогічного і учнівського колективів, батьків, громадськості щодо розвитку Закладу та удосконалення навчально-виховного процесу;

· формування позитивного іміджу та демократичного стилю управління Закладом;

· розширення колегіальних форм управління Закладом;

· підвищення ролі громадськості у вирішенні питань, пов'язаних з організацією навчально-виховного процесу.

4.5.2. Основними завданнями ради є:

· підвищення ефективності навчально-виховного процесу у взаємодії з сім'єю, громадськістю, державними та приватними інституціями;

· визначення стратегічних завдань, пріоритетних напрямів розвитку Закладу та сприяння організаційно-педагогічному забезпеченню навчально-виховного процесу;

· формування навичок здорового способу життя;

· створення належного педагогічного клімату в Закладі;

· сприяння духовному, фізичному розвитку учнів та набуття ними соціального досвіду;

· підтримка громадських ініціатив щодо вдосконалення навчання та виховання учнів, творчих пошуків і дослідно-експериментальної роботи педагогів;

· сприяння організації дозвілля та оздоровлення учнів;

· підтримка громадських ініціатив щодо створення належних умов і вдосконалення процесу навчання та виховання учнів;

· ініціювання дій, що сприяли б неухильному виконанню положень чинного законодавства щодо обов'язковості загальної середньої освіти;

· стимулювання морального та матеріального заохочення учнів, сприяння пошуку, підтримки обдарованих дітей;

· зміцнення партнерських зв'язків між родинами учнів та закладом з метою забезпечення єдності навчально-виховного процесу.

4.5.3. До ради обираються пропорційно представники від педагогічного колективу, учнів II — Ш ступенів навчання, батьків і громадськості. Представництво в раді й загальна її чисельність визначаються загальними зборами Закладу.

Рішення про дострокове припинення роботи члена ради з будь-яких причин приймається виключно загальними зборами.

4.5.4. Рада Закладу діє на засадах:

· пріоритету прав людини, гармонійного поєднання інтересів особи, суспільства, держави;

· дотримання вимог законодавства України;

· колегіальності ухвалення рішень;

· добровільності і рівноправності членства;

· гласності.

Рада працює за планом, що затверджується загальними зборами.

Кількість засідань визначається їх доцільністю, але не менше чотирьох разів на навчальний рік.

Засідання ради може скликатися її головою або з ініціативи директора Закладу, засновника, а також членами ради.

Рішення ради приймається простою більшістю голосів за наявності на засіданні не менше двох третин її членів.

У разі рівної кількості голосів вирішальним є голос голови ради.

Рішення ради, що не суперечать чинному законодавству та Статуту Закладу, доводяться в 7-й денний термін до відома педагогічного колективу, учнів, батьків, або осіб, які їх замінюють, та громадськості.

У разі незгоди адміністрації Закладу з рішенням ради створюється узгоджувальна комісія, яка розглядає спірне питання.

До складу комісії входять представники органів громадського самоврядування, адміністрації, профспілкового комітету Закладу.

4.5.5. Очолює раду Закладу голова, який обирається із складу ради.

Голова ради може бути членом педагогічної ради.

Головою ради не можуть бути директор та його заступники.

Для вирішення поточних питань рада може створювати постійні або тимчасові комісії з окремих напрямів роботи. Склад комісій і зміст їх роботи визначаються радою.

Члени ради мають право виносити на розгляд усі питання, що стосуються діяльності навчального закладу, пов'язаної з організацією навчально-виховного процесу, проведенням оздоровчих та культурно-масових заходів.

4.5.6. Рада Закладу:

· організовує виконання рішень загальних зборів;

· вносить пропозиції щодо зміни типу, статусу, профільності навчання, вивчення іноземних мов та мов національних меншин;

· спільно з адміністрацією розглядає і затверджує план роботи Закладу та здійснює контроль за його виконанням;

· разом з адміністрацією здійснює контроль за виконанням Статуту Закладу;

· затверджує режим роботи Закладу;

· сприяє формуванню мережі класів Закладу, обґрунтовуючи її доцільність в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування;

· приймає рішення спільно з педагогічною радою про представлення до нагородження випускників Закладу золотою медаллю «За високі досягнення у навчанні» або срібною медаллю «За досягнення у навчанні» та нагородження учнів похвальними листами «За високі досягнення у навчанні» та похвальними грамотами «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів»;

· разом із педагогічною радою визначає доцільність вибору навчальних предметів варіативної частини робочих навчальних планів, враховуючи можливості, потреби учнів, а також тенденції розвитку регіону, суспільства і держави;

· погоджує робочий навчальний план на кожний навчальний рік; заслуховує звіт голови ради, інформацію директора та його заступників з питань навчально-виховної та фінансово-господарської діяльності;

· бере участь у засіданнях атестаційної комісії з метою обговорення питань про присвоєння кваліфікаційних категорій вчителям;

· виносить на розгляд педагогічної ради пропозицій щодо поліпшення організації позакласних та позашкільної роботи з учнями; виступає ініціатором проведення добродійних акцій;

· виносить на розгляд педагогічної ради та відповідного органу управління освіти (засновником) пропозиції щодо морального і матеріального заохочення учасників навчально-виховного процесу; ініціює розгляд кадрових питань та бере участь у їх вирішенні; сприяє створенню та діяльності центрів дозвілля, а також залучає громадськість, батьків (осіб які їх замінюють) до участі в керівництві гуртками, іншими видами позакласної та позашкільної роботи, до проведення оздоровчих та культурно-масових заходів з учнями;

· розподіляє і контролює кошти фонду загального обов'язкового навчання приймає рішення про надання матеріальної допомоги учням;

· розглядає питання родинного виховання;

· бере участь за згодою батьків або осіб, які їх замінюють, в обстеженні житлово-побутових умов учнів, які перебувають в несприятливих соціально-економічних умовах;

· сприяє педагогічній освіті батьків;

· сприяє поповненню бібліотечного фонду та передплаті періодичних видань;

· розглядає питання здобуття обов'язкової загальної середньої освіти учнями;

· організовує громадський контроль за харчуванням і медичним обслуговуванням учнів;

· розглядає звернення учасників навчально-виховного процесу з питань роботи Закладу;

· вносить пропозиції щодо морального і матеріального заохочення учасників навчально-виховного процесу;

· може створювати постійні або тимчасові комісії з окремих напрямів роботи.

Склад комісій та зміст їх роботи визначаються радою.

4.6. При Закладі за рішенням загальних зборів (конференції) може створюватися і діяти піклувальна рада.

4.5 Метою діяльності піклувальної радиє забезпечення доступності загальної середньої освіти для всіх громадян, задоволення освітніх потреб особи, залучення широкої громадськості до вирішення проблем навчання і виховання.

4.5.1 Основними завданнями піклувальної ради є:

· сприяння виконанню законодавства України щодо обов'язковості повної загальної середньої освіти;

· співпраця з органами виконавчої влади, організаціями, підприємствами, установами, навчальними закладами, окремими громадянами, спрямована на поліпшення умов навчання і виховання учнів у Закладу;

· зміцнення навчально-виробничої, наукової, матеріально-технічної, культурно-спортивної, корекційно-відновної, та лікувально-оздоровчої бази Закладу;

· організація змістовного дозвілля та оздоровлення учнів, педагогічних працівників;

· вироблення рекомендацій щодо раціонального використання фонду загальнообов'язкового навчання;

· запобігання дитячій бездоглядності;

· сприяння працевлаштуванню випускників Закладу;

· стимулювання творчої праці педагогічних працівників та учнів (вихованців);

· всебічне зміцнення зв'язків між родинами учнів (вихованців) та Закладу;

4.5.2 Піклувальна рада формується у складі осіб з представників місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, окремих громадян, у тому числі іноземних.

Члени піклувальної ради обираються на загальних зборах Закладу шляхом голосування простою більшістю голосів.

Члени піклувальної ради працюють нагромадських засадах.

Не допускається втручання членів піклувальної ради в навчально-виховний процес (відвідування уроків тощо) без згоди керівника Закладу.

У випадках, коли хтось із членів піклувальної ради вибуває, на загальних зборах (конференції) на його місце обирається інша особа.

4.5.3 Піклувальна рада діє на засадах:

· пріоритету прав людини, гармонійного поєднання інтересів особи, суспільства, держави;

· дотримання вимог законодавства України;

· самоврядування;

· колегіальності ухвалення рішень;

· добровільності і рівноправності членства;

· гласності.

Робота піклувальної ради планується довільно. Кількість засідань визначається їх доцільністю, але, як правило, не менш ніж чотири рази на рік. Позачергові засідання можуть проводитись також на вимогу третини і більше її членів.

Засідання піклувальної ради є правочинним, якщо на ньому присутні не менше двох третин її членів.

Рішення піклувальної ради приймається простою більшістю голосів. Піклувальна рада інформує про свою діяльність у доступній формі на зборах, у засобах масової інформації, через спеціальні стенди тощо.

Рішення піклувальної ради в 7-денний термін доводяться до відома колективу Закладу, батьків, громадськості. Їх виконання організовується членами піклувальної ради.

4.5.4 Очолює піклувальну раду голова, який обирається шляхом голосування на її засіданні з числа членів піклувальної ради. З числа членів піклувальної ради також обираються заступник та секретар.

Голова піклувальної ради:

· скликає і координує роботу піклувальної ради;

· готує і проводить засідання, затверджує рішення піклувальної ради;

· визначає функції заступника, секретаря та інших членів;

· представляє піклувальну раду в установах, підприємствах та організаціях з питань, віднесених до її повноважень.

Голова піклувальної ради має право делегувати свої повноваження членам піклувальної ради.

4.5.5 Піклувальна рада має право:

· вносити на розгляд органів виконавчої влади, керівника Закладу, загальних зборах пропозиції щодо: матеріально-технічної, навчально-виробничої, наукової, культурно-спортивної корекційно-відновної та лікувально-оздоровчої бази Закладу;

· залучати додаткові джерела фінансування Закладу;

· вживати заходи до зміцнення матеріально-технічної і навчально-методичної бази Закладу;

· стимулювати творчу працю педагогічних працівників, учнів (вихованців);

· брати участь у розгляді звернень громадян з питань, що стосуються роботи Закладу з метою сприяння їх вирішенню у встановленому порядку;

· створювати комісії та ініціативні групи, до складу яких можуть входити представники громадськості педагогічного колективу, батьки або особи, які їх замінюють, представники учнівського самоврядування.

4.6 . Директор Закладу:

· здійснює керівництво педагогічним колективом, забезпечує раціональний добір і розстановку кадрів, створює необхідні умови для підвищення фахового і кваліфікаційного рівня працівників;

· організовує навчально-виховний процес;

· забезпечує контроль за виконанням навчальних планів і програм, рівнем досягнень учнів у навчанні;

· відповідає за якість і ефективність роботи педагогічного колективу;

· створює необхідні умови для участі учнів у позакласній та позашкільній роботі, проведення виховної роботи;

· забезпечує дотримання вимог охорони дитинства, санітарно-гігієнічних норм, техніки безпеки;

· підтримує ініціативи щодо вдосконалення системи навчання та виховання, заохочення творчих пошуків, дослідно-експериментальної роботи педагогів;

· забезпечує права учнів (вихованців) на захист їх від будь-яких форм фізичного або психічного насильства;

· призначає класних керівників, завідуючих навчальними кабінетами, майстернями, навчально-дослідними ділянками;

· контролює організацію харчування і медичного обслуговування учнів (вихованців);

· здійснює контроль за проходженням працівниками у установлені терміни обов'язкових медичних оглядів і несе за це відповідальність;

· розпоряджається в установленому порядку шкільним майном і коштами; видає у межах своєї компетенції накази та розпорядження і контролює їх виконання;

· за погодженням із профспілковим комітетом затверджує правила внутрішнього розпорядку, посадові обов'язки працівників Закладу;

· створює умови для творчого зростання педагогічних працівників, пошуку та застосування ними ефективних форм і методів навчання та виховання;

· несе відповідальність за свою діяльність перед учнями, батьками, педагогічними працівниками та загальними зборами (конференцією), засновником, місцевими органами державної виконавчої влади тощо.

·

4.7 Обсяг педагогічного навантаження вчителів визначається на підставі
законодавства директором Закладу, погоджується з профспілковим комітетом. Обсяг педагогічного навантаження може бути менше тарифної ставки (посадового окладу) лише за письмовою згодою педагогічного працівника.

Перерозподіл педагогічного навантаження протягом навчального року допускається лише у разі змін кількості годин з окремих предметів, що передбачається робочим навчальним планом, або за письмовою згодою педагогічного працівника з дотриманням законодавства про працю.

4.8 . У Закладі створюється постійно діючий дорадчий колегіальний орган - педагогічна рада.

Головою педагогічної ради є директор Закладу.

4.9 . Педагогічна рада розглядає питання:

· удосконалення і методичного забезпечення освітнього процесу, планування та режиму роботи Закладу;

· переведення учнів до наступних класів і їх випуску, видачі документів про відповідний рівень освіти, нагородження за досягнення у навчанні;

· підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їх творчої ініціативи, впровадження у освітній процес досягнень науки і передового педагогічного досвіду;

· морального та матеріального заохочення учнів та працівників Закладу.

4.10 Робота педагогічної ради планується в довільній формі відповідно до
потреб Закладу. Кількість засідань педагогічної ради визначається їх доцільністю, але не може бути менше чотирьох разів на рік.

Члени педагогічної ради мають право виносити на її розгляд актуальні питання навчально-виховного процесу.

4.10.1 . У Закладі можуть створюватись учнівські та вчительські громадські організації, що діють відповідно до чинного законодавства України.

V. Матеріально-технічна база

5.1.Матеріально-технічна база Закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі Закладу.

5.2. Майно Закладу належить йому на правах оперативного управління; відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і Статуту Закладу та укладених ним угод.

5.3. Заклад відповідно до чинного законодавства користується землею і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони.

5.4. Вилучення основних фондів, оборотних коштів та іншого майна Закладу проводиться лише у випадках, передбачених чинним законодавством; збитки, завдані Закладу внаслідок порушення його майнових прав іншими юридичними та фізичними особами, відшкодовуються відповідно до чинного законодавства.

5.5. Для забезпечення освітнього процесу база Закладу складається із навчальних кабінетів, майстерень (слюсарної, токарної; обслуговуючої праці тощо), а також спортивного, актового і читального залів, бібліотеки, архіву, радіоцентру, медичного, лінгафонного і комп'ютерного кабінетів, їдальні, приміщення для інженерно-технічного та навчально-допоміжного персоналу, кімнати психологічного розвантаження тощо.

5.6. Згідно рішення Негровецької сільської ради від 20 серпня 1995 року № 5 Заклад має земельну ділянку в розмірі 2,4065 га, де розміщуються спортивні майданчики, навчально-дослідна ділянка, зона відпочинку, господарські будівлі тощо.

5.7. Заклад має право з дозволу засновника або відповідного органу управління освіти здавати в оренду належні йому споруди, устаткування, інші матеріальні цінності. А також списувати їх з балансу в установленому порядку. Оренда приміщень Закладу допускається, якщо вона не погіршує умов навчання учнів та роботи педагогічних працівників, за погодженням з засновником.

VI. Фінансово-господарська діяльність

6.1.Фінансово-господарська діяльність Закладу здійснюється на основі його кошторису.

6.2. Фінансово-господарська діяльність Закладу проводиться відповідно до Бюджетного кодексу України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших нормативно-правових актів.

6.3. Джерелами фінансування Закладу є:

‒ кошти державного та місцевого бюджетів у розмірі, передбаченому нормативами фінансування загальної середньої освіти для забезпечення освітнього процесу в обсязі, визначеними Державними стандартом загальної середньої освіти;

‒ кошти, отримані за надання платних послуг;

‒ доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, навчально-дослідних ділянок, від передачі в оренду приміщень, споруд, обладнання;

‒ благодійні внески юридичних та фізичних осіб;

‒ інші джерела, не заборонені законодавством

6.4. У Закладі створюється фонд загального обов'язкового навчання, який формується з урахуванням матеріально-побутових потреб учнів за рахунок коштів засновників та бюджету в розмірі не менше трьох відсотків витрат на його поточне утримання, а також за рахунок коштів, залучених з інших джерел.

Кошти фонду загального обов'язкового навчання зберігаються на рахунку Закладу в районному відділенні Державного казначейства і витрачаються відповідно до кошторису, що затверджується начальником відповідного органу управління освіти.

Облік використання коштів фонду загального обов'язкового навчання здійснюється Закладом згідно з наказом директора, що видається на підставі рішення ради Закладу, відповідно до порядку, передбаченого чинним законодавством.

Контроль за правильним використанням коштів фонду загального обов'язкового навчання здійснює відповідний орган управління освіти.

6.5. Заклад має право на придбання та оренду необхідного обладнання та інших матеріальних ресурсів, користуватися послугами будь-якого підприємства, установи, організації або фізичної особи, фінансувати за рахунок власних надходжень заходи, що сприяють поліпшенню соціально- побутових умов колективу.

6.6. Порядок діловодства і бухгалтерського обліку в Закладі визначається керівником відповідно до законодавства України.

За рішенням керівника Закладу бухгалтерський облік може здійснюватися самостійно або через централізовану бухгалтерію. У разі самостійного ведення бухгалтерського обліку у закладі освіти утворюється бухгалтерська служба, яка діє відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Податкового кодексу України, Положення про бухгалтерську службу закладу освіти, затвердженого директором.

6.7. Звітність про діяльність Закладу встановлюється відповідно до законодавства.

6.8. Заклад є неприбутковою організацією.

6.9. У Закладу заборонено розподіл отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.

6.10. У Закладі передбачено, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

6.11. Штатний розпис Закладу затверджуються керівником закладу на підставі Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти.

VII. Міжнародне співробітництво

7.1. Заклад за наявності належної матеріально-технічної та соціально-культурної бази, власних надходжень має право проводити міжнародний учнівський та педагогічний обмін у рамках освітніх програм, проектів, встановлювати відповідно до законодавства прямі зв'язки з міжнародними організаціями та освітніми асоціаціями.

7.2. Заклад має право відповідно до чинного законодавства укладати угоди про співробітництво з навчальними закладами, науковими установами, підприємствами, організаціями, громадськими об'єднаннями інших країн.

VIII. Контроль за діяльністю.

8.1. Державний нагляд (контроль) за діяльністю Закладу здійснюється відділом освіти, сім’ї, молоді, спорту та культури Колочавської сільської ради, Департаментом освіти і науки Закарпатської обласної державної адміністрації.

Центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальні органи проводять інституційний аудит закладу освіти відповідно до Закону України «Про освіту» і позапланові перевірки у порядку передбаченого Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

8.2. Єдиним плановим заходом державного нагляду (контролю) за освітньою діяльністю закладу освіти є інституційний аудит закладу, що проводиться один раз на 10 років центральним органом виконавчої влади із забезпечення якості освіти.

Інституційний аудит включає планову перевірку дотримання ліцензійних умов.

Позаплановий інституційний аудит може бути проведений за ініціативою засновника, керівника закладу освіти, педагогічної ради, вищого колегіального органу громадського самоврядування (загальних зборів або конференції), піклувальної (наглядової) ради закладу освіти у випадках передбачених чинним законодавством.

8.3. Громадський нагляд (контроль) за освітньою діяльністю закладу освіти здійснюється суб’єктами громадського нагляду (контролю) відповідно до Закону України «Про освіту».

8.4. Результати інституційного аудиту оприлюднюються на сайтах закладу освіти, засновника та органу, що здійснював інституційний аудит.

8.5.Заклад освіти, що має чинний сертифікат про громадську акредитацію закладу освіти, вважається таким, що успішно пройшов інституційний аудит у плановому порядку.

8.6. Засновник закладу освіти та інший орган управління (відділ освіти, сім’ї,молоді, спорту та культури Колочавської сільської ради):

- здійснює контроль за дотриманням установчих документів заклад освіти;

- здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти.

- здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

IX. Реорганізація або ліквідація.

9.1. Рішення про реорганізацію або ліквідацію Закладу приймає Колочавська сільська рада.

9.1.1. Реорганізація Закладу відбувається шляхом злиття, приєднання, поділу, виділення.

9.1.2. Ліквідація проводиться ліквідаційною комісією, призначеною Колочавською сільською радою, а у випадках ліквідації за рішенням господарського суду ліквідаційною комісією, призначеною цим органом.

Зчасу призначення ліквідаційної комісії до неї переходять повноваження щодо управління Закладом.

9.1.3. Ліквідаційна комісія оцінює наявне майно Закладу, виявляє його дебіторів і кредиторів і розраховується з ними, складає ліквідаційний баланс і представляє його Колочавській сільській раді.

9.2. У випадку реорганізації права та зобов'язання Закладу переходять до правонаступників відповідно до чинного законодавства або визначених навчальних закладів.

9.3. У разі ліквідації навчального закладу, злиття, поділу, приєднання або перетворення передбачається передача активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи.

9.4. Заклад вважається ліквідованим з моменту виключення його з Єдиного державного реєстру.

ЗМІСТ

І.Загальні положення___________________________________________2

ІІ.Організація освітнього процесу _________________________________5

ІІІ.Учасники освітнього процесу__________________________________9

IV.Управління закладом_________________________________________12

V.Матеріально-технічна база___________________________________19

VI.Фінансово-господарська діяльність____________________________20

VII.Міжнародне спіробітництво_________________________________21

VIII.Контроль за діяльністю____________________________________ 22

IX.Реорганізація або ліквідація___________________________________23

Кiлькiсть переглядiв: 448

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.